Interculturality: a proposal to strengthen social values in a multicultural world
Main Article Content
Abstract
At present, there is growing awareness that we live in multicultural societies, but this awareness does not mean you are encouraging the practice of values that allow a coexistence based on respect, recognition of differences and the construction of dialogue between different cultures. Interculturalism (other theorists call "interculturalism"), may be the way to promote these values. In order to promote discourses, cultural practices and attitudes from social psychology is necessary to start from philosophical reflection to discuss both the concept of multiculturalism such as multiculturalism, as both are used with different connotations, many of whom have served to justify racist actions, injustice and abuse of power by the hegemonic groups. This paper analyzes the multicultural social issues and carried out the review of these concepts through the application of Derridean deconstruction and the pursuit of "differance". Finally, a brief reflection on the experience of promoting interculturalism between mestizos and Indians is presented.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors have the right to ownership or copyright and they give to "Uaricha Psychology Magazine" the right to publish for the first time the article, as well as disclose and distribute it on the technological available media and through repositories.
Uaricha Psychology Magazine, is a quarterly publication, published by the Psychology College of the "Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo", Street Francisco Villa No. 450, Col. Dr. Miguel Silva, Morelia, Michoacán, P. C. 58110. Phone (+52) 443 312 9909, ext. 149, www.revistauaricha.umich.mx, uaricha.publicaciones@umich.mx. Responsible publisher: Roberto Oropeza Tena. Reserve of exclusive use rights No. 04-2013-070413365500-203, e-ISSN: 2007-7343, Granted by the National Institute Copyright. Responsible of the last update of this number, Computer center of the Psychology College, Ing. Erick Vidar Alva Rangel.
How to Cite
References
Bertely, M. (coord.) (2009). Sembrando. México: CIESAS/OEI.
Beuchot, M. (2005). Interculturalidad y derechos humanos. México: UNAM-Siglo XXI
Castoriadis, C. (1998). Los dominios del hombre: las encrucijadas del laberinto. Barcelona: Gedisa.
Díaz Polanco H. (2007). Conflicto cultural y diversidad. En Comboni-Juárez-Tarrío, (coord.) Mundialización y diversidad cultural (pp. 155-171). México: UAM-X
García Canclini, N. (2004). Diferentes, desiguales y desconectados. Mapas de la interculturalidad. España: Gedisa.
García-Masip, F. (2008). Comunicación y desconstrucción. El comcepto de comunicación a partir de la obra de Jacques Derrida. México: UIA
Gasché, J. (2008). Niños, maestros, comuneros y escritos antropológicos como fuentes de contenidos indígenas escolares y actividades como punto de partida de los procesos pedagógicos interculturales: un modelo sintáctico de cultura. En Bertely, Gasché y Podestá (coords.) Educando en la diversidad. (pp. 279-365). Ecuador: AbyaYala/CIESAS.
González-Apodaca, E. (2009), Acerca del multiculturalismo, la educación intercultural y los derechos indígenas en las Américas. Documento inédito a partir de los comentarios al libro: Dietz, Gunther, Guadalupe Mendoza-Zuany y Sergio Téllez (eds.) (2008). Multiculturalismo, Educación Intercultural y Derechos Indígenas en las Américas. Quito, Ecuador: Abya-Yala.
López, L.E. (2006) Interculturalidad y Educación en América Latina: Génesis y Complejidades en esta relación. En Coloquio [re] pensar la relación culturÆducación. México –UPN (documento electrónico en cd-room).
Ruiz López, A. (2002). Una breve revisión de multiculturalidad y la educación multicultural o intercultural. En Muñoz, H. (coord.) Rumbo a la interculturalidad en educación. México:UAM-I, UPN, UAO
Sáez Alonso, R. (2006). Vivir interculturalmente: aprender un nuevo estilo de vida. España: CCS Editorial.
Schmelkes, S. (2009). Educación y diversidad cultural. En De Alba, A. y Glazman, R. (coords.) ¿Qué dice la investigación educativa? (pp.437-468). México: COMIE,
Sobrevilla, D. (1998). Idea e historia de la filosofía de la cultura. En Sobrevilla, D. (ed.) Filosofía de la cultura (pp.15-36). Madrid:Trotta. Thompson, J. (1998/2006) Ideología y cultura moderna. México: UAM
Vergara M. y Bernache G. (2008). Educación intercultural. Un estudio de las comunidades indígenas en Jalisco. México:SEP/SEBYN-CONACYT.
Villoro, L. (1985). El concepto de ideología y otros ensayos. México: FCE.
Villoro, L. (1998). Estado plural, pluralidad de culturas. México: Paidós.
Villoro, L. (2002). Multiculturalismo y liberalismo. Morelia, Mich. (Conferencia dictada el 27 de agosto, dentro del Congreso Internacional de Filosofía, UMSNH).