Possibilities of investigative work psychoanalytic at university

Main Article Content

María del Carmen Rojas Hernández
Ma. Antonia Reyes Arellano
Silvia Larisa Méndez Martínez

Abstract

The purpose of this paper is to explain a position on the research based on psychoanalytic theory in a Mexican university, leaving in the first instance established that: think that the psychoanalytic knowledge and the method of its constitution has no place in universities, is to accept that this knowledge is not has a foundation that is proper. To this argument is part of the inaugural Freudian text on the subject of universitypsychoanalysis to quickly address the thorny problem between psychoanalysis, science and subject, as the backdrop for the vicissitudes of psychoanalytic research, from whose findings may be seated a position that justifies the relevance and possibilities of it in the university context.

Article Details

Section

Articles

How to Cite

Rojas Hernández, M. del C., Reyes Arellano, M. A. ., & Méndez Martínez, S. L. (2011). Possibilities of investigative work psychoanalytic at university. Uaricha, 8(15), 1-12. http://revistauaricha.umich.mx/index.php/urp/article/view/459

References

Bento, V. E. S. (2007). Totem e Tabu: uma "semiologia psicanalítica" em Freud? Estud. psicol. (Campinas) [online]. 2007, vol.24, n.3. ISSN 0103-166X.

Eildelztein, A. (2008). Las estructuras clínicas a partir de Lacan, Intérvalo y holofrase, locura, psicosis, psicosomática y debilidad mental. Tomo I. Buenos Aires: Letra Viva.

Freud, S. (1919[1918]/ 1986). ¿Debe enseñarse el psicoanálisis en la universidad? En Obras completas, Vol. 17. Buenos Aires: Amorrortu.

Fonagy, P., Gerber, A., Kächele, H., Krause, R., Jones, E., Perron, R. et al.(2002). An open door review of outcome studies in Psychoanalysis. 2nd revised edition. London: In-ternational Psychoanalytic Association.

Gerber, D. (2007). Discurso y verdad. Psicoanálisis, saber creación. México: Gradiva.

Jardim, L. L. (2008). “A pesquisa fundamental em Psicanálise: Um modelo para o tratamen-to da Esquizofrenia”. In: Anais da Segunda Jornada Internacional de Pesquisa em Psicanálise e Fenomenologia. Campinas: PUC-CAMPINAS.

Jardim, L.L. & Rojas, H.M.C. (2010). “Investigación psicoanalítica en la universidad”. En: Revista Estudios de psicología, Vol. 27, N. 4, 2010 ISSN 0103-166X: PUC-CAMPINAS.

Lacan, J. (1965/2003). “La Ciencia y la verdad”. En: Escritos 2. México: Siglo XXI.

Lacan, J. (1969-1970/1992). “El Reverso del Psicoanálisis”. El seminario libro17. Buenos Aires: Paidós.

Miller, J-A. (2010). “La transmisión del psicoanálisis”. En Desde Lacan. Conferencias Por-teñas. Tomo 3. Argentina: Paidós.

Reyes A. (2007). “El psicoanalista, la Universidad y la ciencia: la repetición en el deseo” ponencia presentada en el IV Foro Regional El Psicoanálisis en la Universidad. La transmisión del Psicoanálisis” en la Universidad Autónoma de Querétaro.

Roudinesco, E. (2001). “Réponses aux questions de Mario Cifali”. En: Revue Le bloc.notes de la Psychanalyse. No 17. Être freudien aujourdhui. Paris: Georg.

Schorske, C. (1983). “Vienne Fin du siècle. Cit Roudinesco in Réponses aux questions de Mario Cifali. En: Revue Le bloc.notes de la Psychanalyse. No 17. Être freudien au-jourdhui. Paris: Georg.

Silva, J.,Yazigi, L., Fiore, M.(2010) “Psicanálise e Universidade: a interface possível por meio da pesquisa psicanalítica clínica”. Alice quebra-vidros.Rev. Bras. Psiquiatr., São Paulo,v. 30, n. 2, jun. 2008. Disponível em . acessos em 17 fev. 2010. Epub 28-Abr-2008. doi: 10.1590/S1516-44462008005000011