Bullying and school violence, two different concepts of the same phenomenon: violence
Main Article Content
Abstract
Situations of abuse and mistreatment among schoolchildren are a common occurrence in most schools. This phenomenon is known as bullying, but often it is also called school violence, currently in most contexts both terms are used as synonyms. The aim of this article is to determine, conceptually, what bullying is, what are the characteristics that place it as such and how it differs from school violence. The objective is to carry out a theoretical and explanatory analysis between both concepts in order to differentiate them and establish more appropriate intervention programs for each. Both problems have in common the phenomenon of violence, making them one of the issues that most affect the environment of coexistence at schools. Properly differentiating both concepts will help to establish educational policies that prevent and counteract bullying. Therefore, it is convenient to insist on the importance of this topic.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors have the right to ownership or copyright and they give to "Uaricha Psychology Magazine" the right to publish for the first time the article, as well as disclose and distribute it on the technological available media and through repositories.
Uaricha Psychology Magazine, is a quarterly publication, published by the Psychology College of the "Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo", Street Francisco Villa No. 450, Col. Dr. Miguel Silva, Morelia, Michoacán, P. C. 58110. Phone (+52) 443 312 9909, ext. 149, www.revistauaricha.umich.mx, uaricha.publicaciones@umich.mx. Responsible publisher: Roberto Oropeza Tena. Reserve of exclusive use rights No. 04-2013-070413365500-203, e-ISSN: 2007-7343, Granted by the National Institute Copyright. Responsible of the last update of this number, Computer center of the Psychology College, Ing. Erick Vidar Alva Rangel.
How to Cite
References
Acosta-Ruiz, P. (2014). Teoría epistemológica del bullying: fundamentación teórica. Revista Vinculando, 6(13), 109-125.
Baquero, R. (2001). La educabilidad bajo sospecha. Cuaderno de Pedagogía, 9, 71-85.
Bolaños, M. y Quirós, G. (2002). La violencia escolar: un reflejo de la problemática de la sociedad actual. Ediciones EUNED, 1(4), 4-14.
Carozo, J. C. (2015). Los espectadores y el código del silencio. Revista Espiga, 14(29), 1-8.
Cedeño, W. (2021). La violencia escolar una problemática compleja. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 504-511.
Cerda, G., Pérez, C., Elipe, P., Casas, J. y Del Rey, R. (2019). Convivencia escolar y su relación con el rendimiento académico en alumnado de Educación primaria. Revista de Psicodidáctica, 24(1), 46-52. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2018.05.001
Cerezo, F. (2009). Bullying: análisis de la situación en las aulas españolas. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9(3), 383-394.
Chan, J. y Márquez, N. (2021). Propiedades psicométricas, resultados y uso de la Escala de Violencia Escolar y Bullying: cómo distinguir el Bullying y la Violencia Escolar. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 24(1), 1-27.
Clareth, A., Mendoza, C., Gómez, C., Urzola, H. y Córdoba, P. (2015). Caracterización del fenómeno del bullying desde la perspectiva de la víctima, el victimario y testigo. Cultura, Educación y Sociedad, 6(2), 91-106. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7823289
Fernández, M., y Palomero, J. (2001). Para saber más sobre la violencia escolar. Revista Iinteruniversitaria de Formación del Profesorado, 41(2), 179-203.
Garcés-Prettel, M., Santoya-Montes, Y. y Jiménez-Osorio, J. (2020). Influence of family and pedagogical communication on school violence. Comunicar, 28(63), 73-82. https://doi.org/10.3916/C63-2020-07.
Gonzales, A. y Ayllón, V. (2021). Estilos de crianza familiar y violencia escolar en adolescentes de Lima Norte. PsiqueMag, 10(2), 58-68.
González, C. y Gómez, A. (2020). Violencia escolar percibida en Educación Secundaria. Revista EA: Escuela Abierta, 23, 19-27. http://dx.doi.org/10.29257/EA23.2020.02
González-Moreno, A. y Molero-Jurado, M. (2022). Uso del término bullying en Twitter: un estudio cualitativo. Virtualidad, Educación y Ciencia, 25(13), 68-77.
Iglesias, G. (2022). Prevención de la violencia escolar: Decimos no al bullying. Tesis de Licenciatura. Universidad Siglo XXI-Centro de Aprendizaje Universitario Junín, Junín, Argentina.
López, V., Ascorra, P., Litichever, L., y Ochoa, A. (2019). Violencia y convivencia escolar en América Latina: Políticas, prácticas, marcos de comprensión y acción. Psicoperspectivas, 18(1), 112-131. 10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue1-fulltext-1608.
Mena, A., Moret-Tatay, C., Xavier, C. y De Lima Argimon, I. (2022). Programas para la prevención de la violencia escolar; una revisión sistemática y metanálisis. Edupsykhé. Revista de Psicología y Educación, 19(1), 106-127.
Moreno, C., Segatore, M. y Tabullo, A. (2019). Empatía, conducta prosocial y bullying. Las acciones de los alumnos espectadores. Estudios sobre Educación, 37(1), 113-134. https://doi.org/10.15581/004.37.113-134
Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Blackwell.
Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Morata.
Olweus, D. (1999). The nature of school bullying: a cross national perspective. Routledege.
Olweus, D. (2003). A profile of bullying at school. Educational Leadership, 60(6), 12-17.
Olweus, D. (2006). Bullying: problema adolescente. Entrevista con J. M. Lacasa. Dan Olweus La mirada de Jokin. www.argijokin.blogeindario.com|2006|01|04927-Dan-olweus.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2019). Behind the numbers: Ending school violence and bullying. UNESCO.
Organización Mundial de la Salud. (2014). La salud del adolescente y el joven. Situación social de los adolescentes y jóvenes en América Latina. OMS.
Ortega, R. (2005). Intervención con los alumnos. En IX Encuentro Internacional Violencia y Escuela. Centro Reina Sofía para el Estudio de la Violencia.
Ortega-Ruiz, R. (2020). Educación para el desarrollo sostenible: del proyecto cosmopolita a la ciberconvivencia. Investigación en la Escuela, 100, 11–22. https://dx.doi.org/10.12795/IE.2020.i100.02
Ossorno, S., Martín, J. y Toldos, M. (2019). Ecological-transaction model review. Social Development, 6(1), 111–135.
Ramírez, J. y Gómez. C. (2020). La violencia escolar (bullying): Un análisis reflexivo sobre su realidad y su composición en un contexto colombiano. Tesis de licenciatura, Universidad Católica de Pereira. Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira. http://hdl.handle.net/10785/7208
Rivera, R. (2018). Funciones ejecutivas y cognición social en adolescentes agresores, víctimas y espectadores en contexto de bullying. Revista de Psicología, 8(1), 39-66.
Romera, E., Luque-González, R., García-Fernández, C. y Ortega-Ruiz, R. (2022). Competencia social y bullying: el papel de la edad y el sexo. Educación XXI, 25 (1), 309-33. https://doi.org/10.5944/educXX1.30461
Sanmartín, J. Gutierrez, R., Martinez, J. y Vera, J. (2010). Reflexiones sobre la violencia. Siglo XXI.
Secretaría de Educación Pública. (2008). Modelo de prevención y atención del maltrato y abuso sexual a niñas y niños del Sistema para el Desarrollo Integral de la Familia del Distrito Federal. Plan Nacional para la prevención y atención en la violencia en y desde el Sistema Educativo. SEP.
Secretaría de Educación Pública. (2017). Evaluaciones específicas del desempeño. SEP.