Bullying and school violence, two different concepts of the same phenomenon: violence

Main Article Content

Blanca de la Luz Fernández Heredia
Ricardo Aguirre Fernández
Edith Jiménez Ríos Jiménez Ríos

Abstract

Situations of abuse and mistreatment among schoolchildren are a common occurrence in most schools. This phenomenon is known as bullying, but often it is also called school violence, currently in most contexts both terms are used as synonyms. The aim of this article is to determine, conceptually, what bullying is, what are the characteristics that place it as such and how it differs from school violence. The objective is to carry out a theoretical and explanatory analysis between both concepts in order to differentiate them and establish more appropriate intervention programs for each. Both problems have in common the phenomenon of violence, making them one of the issues that most affect the environment of coexistence at schools. Properly differentiating both concepts will help to establish educational policies that prevent and counteract bullying. Therefore, it is convenient to insist on the importance of this topic.

Article Details

Section

Articles

How to Cite

Fernández Heredia, B. de la L., Aguirre Fernández, R., & Jiménez Ríos, E. J. R. (2022). Bullying and school violence, two different concepts of the same phenomenon: violence. Uaricha, 20(Monográfico), 17-29. http://revistauaricha.umich.mx/index.php/urp/article/view/641

References

Acosta-Ruiz, P. (2014). Teoría epistemológica del bullying: fundamentación teórica. Revista Vinculando, 6(13), 109-125.

Baquero, R. (2001). La educabilidad bajo sospecha. Cuaderno de Pedagogía, 9, 71-85.

Bolaños, M. y Quirós, G. (2002). La violencia escolar: un reflejo de la problemática de la sociedad actual. Ediciones EUNED, 1(4), 4-14.

Carozo, J. C. (2015). Los espectadores y el código del silencio. Revista Espiga, 14(29), 1-8.

Cedeño, W. (2021). La violencia escolar una problemática compleja. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 504-511.

Cerda, G., Pérez, C., Elipe, P., Casas, J. y Del Rey, R. (2019). Convivencia escolar y su relación con el rendimiento académico en alumnado de Educación primaria. Revista de Psicodidáctica, 24(1), 46-52. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2018.05.001

Cerezo, F. (2009). Bullying: análisis de la situación en las aulas españolas. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9(3), 383-394.

Chan, J. y Márquez, N. (2021). Propiedades psicométricas, resultados y uso de la Escala de Violencia Escolar y Bullying: cómo distinguir el Bullying y la Violencia Escolar. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 24(1), 1-27.

Clareth, A., Mendoza, C., Gómez, C., Urzola, H. y Córdoba, P. (2015). Caracterización del fenómeno del bullying desde la perspectiva de la víctima, el victimario y testigo. Cultura, Educación y Sociedad, 6(2), 91-106. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7823289

Fernández, M., y Palomero, J. (2001). Para saber más sobre la violencia escolar. Revista Iinteruniversitaria de Formación del Profesorado, 41(2), 179-203.

Garcés-Prettel, M., Santoya-Montes, Y. y Jiménez-Osorio, J. (2020). Influence of family and pedagogical communication on school violence. Comunicar, 28(63), 73-82. https://doi.org/10.3916/C63-2020-07.

Gonzales, A. y Ayllón, V. (2021). Estilos de crianza familiar y violencia escolar en adolescentes de Lima Norte. PsiqueMag, 10(2), 58-68.

González, C. y Gómez, A. (2020). Violencia escolar percibida en Educación Secundaria. Revista EA: Escuela Abierta, 23, 19-27. http://dx.doi.org/10.29257/EA23.2020.02

González-Moreno, A. y Molero-Jurado, M. (2022). Uso del término bullying en Twitter: un estudio cualitativo. Virtualidad, Educación y Ciencia, 25(13), 68-77.

Iglesias, G. (2022). Prevención de la violencia escolar: Decimos no al bullying. Tesis de Licenciatura. Universidad Siglo XXI-Centro de Aprendizaje Universitario Junín, Junín, Argentina.

López, V., Ascorra, P., Litichever, L., y Ochoa, A. (2019). Violencia y convivencia escolar en América Latina: Políticas, prácticas, marcos de comprensión y acción. Psicoperspectivas, 18(1), 112-131. 10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue1-fulltext-1608.

Mena, A., Moret-Tatay, C., Xavier, C. y De Lima Argimon, I. (2022). Programas para la prevención de la violencia escolar; una revisión sistemática y metanálisis. Edupsykhé. Revista de Psicología y Educación, 19(1), 106-127.

Moreno, C., Segatore, M. y Tabullo, A. (2019). Empatía, conducta prosocial y bullying. Las acciones de los alumnos espectadores. Estudios sobre Educación, 37(1), 113-134. https://doi.org/10.15581/004.37.113-134

Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Blackwell.

Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Morata.

Olweus, D. (1999). The nature of school bullying: a cross national perspective. Routledege.

Olweus, D. (2003). A profile of bullying at school. Educational Leadership, 60(6), 12-17.

Olweus, D. (2006). Bullying: problema adolescente. Entrevista con J. M. Lacasa. Dan Olweus La mirada de Jokin. www.argijokin.blogeindario.com|2006|01|04927-Dan-olweus.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2019). Behind the numbers: Ending school violence and bullying. UNESCO.

Organización Mundial de la Salud. (2014). La salud del adolescente y el joven. Situación social de los adolescentes y jóvenes en América Latina. OMS.

Ortega, R. (2005). Intervención con los alumnos. En IX Encuentro Internacional Violencia y Escuela. Centro Reina Sofía para el Estudio de la Violencia.

Ortega-Ruiz, R. (2020). Educación para el desarrollo sostenible: del proyecto cosmopolita a la ciberconvivencia. Investigación en la Escuela, 100, 11–22. https://dx.doi.org/10.12795/IE.2020.i100.02

Ossorno, S., Martín, J. y Toldos, M. (2019). Ecological-transaction model review. Social Development, 6(1), 111–135.

Ramírez, J. y Gómez. C. (2020). La violencia escolar (bullying): Un análisis reflexivo sobre su realidad y su composición en un contexto colombiano. Tesis de licenciatura, Universidad Católica de Pereira. Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira. http://hdl.handle.net/10785/7208

Rivera, R. (2018). Funciones ejecutivas y cognición social en adolescentes agresores, víctimas y espectadores en contexto de bullying. Revista de Psicología, 8(1), 39-66.

Romera, E., Luque-González, R., García-Fernández, C. y Ortega-Ruiz, R. (2022). Competencia social y bullying: el papel de la edad y el sexo. Educación XXI, 25 (1), 309-33. https://doi.org/10.5944/educXX1.30461

Sanmartín, J. Gutierrez, R., Martinez, J. y Vera, J. (2010). Reflexiones sobre la violencia. Siglo XXI.

Secretaría de Educación Pública. (2008). Modelo de prevención y atención del maltrato y abuso sexual a niñas y niños del Sistema para el Desarrollo Integral de la Familia del Distrito Federal. Plan Nacional para la prevención y atención en la violencia en y desde el Sistema Educativo. SEP.

Secretaría de Educación Pública. (2017). Evaluaciones específicas del desempeño. SEP.