Social skills in children with asthma and without asthma: Perspective of parents, teachers and kids
Main Article Content
Abstract
Asthma is a disease that affects many aspects of the bearer’s life physically, emotionally, and socially. The objective of this research was to compare the social skills of children with and without asthma contrasting their own perspective with their parents and teachers. The sample was six children with asthma and 6 children without asthma, around 10 to 13 years old. It was attended by a parent for each child and eight teachers. This research had a comparative design with two independent samples. Children with and without asthma perceived their social skills in a similar manner. Teachers identified greater difficulties in the children’s abilities to cope with stress, while parents found more difficulties in alternatives to aggression. It is advised to retake these results in future intervention programs.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors have the right to ownership or copyright and they give to "Uaricha Psychology Magazine" the right to publish for the first time the article, as well as disclose and distribute it on the technological available media and through repositories.
Uaricha Psychology Magazine, is a quarterly publication, published by the Psychology College of the "Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo", Street Francisco Villa No. 450, Col. Dr. Miguel Silva, Morelia, Michoacán, P. C. 58110. Phone (+52) 443 312 9909, ext. 149, www.revistauaricha.umich.mx, uaricha.publicaciones@umich.mx. Responsible publisher: Roberto Oropeza Tena. Reserve of exclusive use rights No. 04-2013-070413365500-203, e-ISSN: 2007-7343, Granted by the National Institute Copyright. Responsible of the last update of this number, Computer center of the Psychology College, Ing. Erick Vidar Alva Rangel.
How to Cite
References
Alarcón, D . (198 0). Enfermedade s re spiratorias. México: Salvat . Albert, R., Spiro, S. y Jett, J. (2001). Tratado de ne umología. Barcelona: Harc ourt.
Artavia, G.J.M. ( 2005) . Inter acciones per sonales entre docentes y estudiantes en el proceso de enseñan za y apren dizaje. Actualidades investigativas en educación, 002 (5) , 1-19.
Buela- Casal, G., Santos- Roig, M., Carretero-Dios, H, y Cachinero, J., ( 2002) Análisis de la interrelación entre alergia y variabl es psicológicas. Salud Mental, 005 (25) , 23- 28.
Cano, F. (2008). Enfermedade s del aparato respiratorio. México: M éndez Editores.
Caso, E. M. E . (2006). La sobr eprotección parental como factor asociado en el asma bronqui al en niños. Salud Mental. 001(16) , 33-39.
Fabr é, O. D. Caraballo, P. M., Gon zález, S. S., Cabezas, G. M . J. Arjona, R. R., Coutin, M. G., Aguilar, F. L. y Rodríguez, V . R. (2005). Factores psic ológicos que c ontribuyen al asma en niños y adolesc entes asmáticos y sus padres. Revista Alergia México, 52(4) , 161-170.
Ison M., Morelato G., (2008) . Habilidades socio-cognitivas en niños con conductas disruptivas y víctimas de maltrato. Univer sitas psicológica, 002( 7), 3 57-367.
Minuchin, S. (1992). Familias y Terapia Familiar. España: Gedisa, 1974 .
Muñoz, F. (1994) . A sma bronquial infantil. Barcelona: Espaxs.
Naranjo, P.M. L. (2008). Relaciones interpersonal es adec uadas medi ante una comunicación y conducta asertivas. Actualidades investigativas en educación, 001 (8) , 1–27.
Navarr o, J. (2004) . Enfermedad y familia. Manual de intervención psicosocial. Barcelona: Paidos. Nolte, D. (198 2). A sma, fisiología, clínica y tratamiento. Barcelon a: E diciones D OYMA .
Oblitas, L. (2004). Psicología de la salud y calidad de vida. México: Thomson .
Ochoa, R. A . C. ( 2007). Análisi s de la percepción infantil con respecto a la familia a partir de la caric atur a Fr anklin y sus amigos. Inve stigación univer sitaria multidisciplinaria, 6, 35-4 7.
Pérez, T. A., Saavedra H. J, Salum L. K y Silva F. A. ( 2005) . Significado de las habilidades sociales para diverso s actores de institucione s educativas en la ciudad de Tem uco (Tesis de Licenciat ura en educación) Universidad Católica de Temuco. Chile. S/p.
Pichardo, M . C., García, T., Justicia, F. y Llanos, C. (2008). Efectos de un programa de intervención para la mejora de la competencia social en niños de educ ación primari a en Bolivia. Inter national Journal of Psychological Therapy, 003 (8), 421- 452.
Rébora, F. (2002). Semiología del aparato respiratorio. México: Méndez editores.
River a Heredia, M .E.; Obregón Velasco, N. y Cervantes Pach eco, E . I. (2009). Rec ursos psicológicos y salud: consideracion es para la intervención con migrantes y sus familias. En Lira, J. Aportaciones de la Psicología a la Salud.
Rodríguez- Orozco AR., K anán CG., Vázquez Romer o ME., León AG., Barbosa Sánchez CE, (2008). Per fil organizativo-funcional de la familia nuclear psicosomática c on un hijo asmático. Salud mental. 1, (31) pp. 63-68.
Shuman, R. (1999). Vivir con una enfermedad cró nica. Una guía para pacientes, familiares y terapeutas. Barcelona: Paidós. Taylor, R. (1995). Medicina de Familia Principios y Práctica. B arcelona: Springer.
Torres, E. (1997) . Habilidades sociales, manejo de los problemas de conducta social en el hogar y la escuela. Perú: C.E.P .B.F.SKINNER.
West, J. B. ( 2000) . Fisiopatología Pulmonar. B uenos Aires: Medic a Panameric ana.
Zamora-Villegas, O. y Pedr o-Cisneros, C. (2011) . Asma y recur sos p sicológicos: el caso de las habilidades sociales. Per spectiva de los padre s, mae stros y niños. (T esis no public ada) Licenci atura en psicología. Facultad de Psic ología de la Universi dad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, Morelia, Michoacán, México.