Study group. A possibility in the transmission of psychoanalysis

Main Article Content

Zaira Julia Salas Aviles
Gabriela Almonte García

Abstract

The transmission of Psychoanalysis has been a controversial since its origin. An increasing institutionalization has made it deviate from the original guidelines set by its main authors: Freud and Lacan. Some places that today offers psychoanalytic training undergoes subjects to a set of dogmas and rigid parameters for obtaining a knowledge. Thus, certain psychoanalytic theory’s peculiarities such as questioning, reflection and criticism have become unnecessary tools in some of the university discourses. This article gives an account of this controversy and raises study groups as an alternative in psychoanalysis transmission. It is a proposal emerged from the experience of a particular group called “Círculo cero” which bases its functioning on guidelines as the work transference, love and the desire rather than institutional aspects that lead to obtaining degrees and certifications.

Article Details

Section

Articles

How to Cite

Salas Aviles, Z. J., & Almonte García, G. (2013). Study group. A possibility in the transmission of psychoanalysis. Uaricha, 10(22), 127-138. http://revistauaricha.umich.mx/index.php/urp/article/view/104

References

Círculo Psicoanalítico Mexicano. (s.f.). Círculo Psicoanalítico Mexicano A.C. Recuperado de http://www.cpmac.net

Foucault, M. (2010). El orden del discurso. México: Fábula tusquets editores.

Freud, S. (1915/2003). Pulsiones y destinos de pulsión. Obras Completas. Vol. XIV. Buenos Aires: Amorrortu.

Freud, S. (1919/2003). ¿Debe enseñarse el psicoanálisis en la universidad?. Obras Completas. Vol. XVII. Buenos Aires: Amorrortu.

García, J. (18, Mayo, 2001). La transferencia de trabajo. Trabajo presentado en la Escuela Lacaniana de Psicoanálisis, Granada, España. Recuperado de http://www.andalucialacaniana.com/textos/ec_jgo.htm

Hofstein, F. (2006). El amor del cuerpo. Buenos Aires: Nueva visión.

Lacan, J. (1953-54/2007). Seminario 1. Los escritos técnicos de Freud. Buenos Aires: Paidós

Lacan, J. (1955-56/2009). Seminario 3. Las psicosis. Buenos aires: Paidós.

Lacan, J. (1964/2010). Seminario 11. Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis.Buenos Aires: Paidós.

Lacan, J. (1969-70/2004). Seminario 17. El reverso del psicoanálisis. Buenos Aires: Paidós.

Lacan, J. (1971/2009). Seminario 18. De un discurso que no sería de apariencia. Buenos Aires: Paidós.

Lacan, J. (1972-73/2008). Seminario 20. Aún. Buenos Aires: Paidós.

Menassa, O. (2011). La construcción del espacio creativo. Extensión Universitaria (123), 1-5. Recuperado de http://www.extensionuniversitaria.com/num123/p2.htm

Miller, J. -A. (2000). El banquete de los analistas. Argentina: Paidós.

Mollo, J. P., y Fraini, M. L. (3-5 de Octubre de 2002). Lo que el psicoanálisis enseña. Trabajo presentado en las Jornadas Institucionales Psicología y calidad de vida, Bahía Blanca, Argentina. Resumen recuperado de www.bahiamasotta.com.ar/textos/3b1.doc

Tamayo, L. (2004). El discipulado en la formación del psicoanalista. Un aporte del psicoanálisis a la pedagogía. México: Sello de agua Ensayo.

Tappan, M. J. (2004). Epistemología y psicoanálisis. San Luis Potosí: Universidad Autónoma de San Luis Potosí