Parental role, desire, knowledge and school achievement: an approach from a social - clinical intervention

Main Article Content

Carlos Varela Nájera
Verónica Hernández Jacobo
Jorge Andrés Landeros Hernández

Abstract

This research was carried out during a clinical social work with children during the cycle 2012 -2013 on a full-time public school which is located in the city of Culiacan, Mexico, and had the support of the federal government through Improvement Program for Teachers (PROMEP, today PRODEP). Our aim was to investigate the relationship between paternal function and the dimension of desire, so as their incidence in child’s achievement. The research was guided by a qualitative approach and a psychoanalytic
framework. Two cases were approached: a boy and a girl, both second grade students in primary school. An open interview with their parents was used and, in order to work with our individual subjects, graphics, writings and clay molding were implemented as dynamics. The results showed that the paternal function plays an important role in the children’s desire of knowledge and affects their scholar achievement. Our conclusion found that the paternal discourse supports child’s desire and orients it towards a certain kind of knowledge.

Article Details

Section

Articles

How to Cite

Parental role, desire, knowledge and school achievement: an approach from a social - clinical intervention. (2015). Uaricha, 12(28), 1-12. http://revistauaricha.umich.mx/index.php/urp/article/view/24

References

Anzaldúa, R. (2004). La docencia frente al espejo: imaginario, transparencia y poder. México: UAM-X, CSH.

Bettelheim, B. (2010). Psicoanálisis de los cuentos de hadas. Buenos Aires: Editorial Crítica

Freud, S. (1905/1992). Tres ensayos de teoría sexual. En J. Strachey (Ed. y Trad.) Obras completas de Sigmund Freud (vol.7., pp.119-223). Buenos Aires: Amorrortu.

Freud, S. (1919/1992). Pegan a un niño, contribución al conocimiento de la génesis de las perversiones sexuales. En J. Strachey (Ed. y Trad.). Obras completas de Sigmund Freud (vol. 17, pp.173-177). Buenos Aires: Amorrortu.

Freud, S. (1923/1992). El yo y el ello. En J. Strachey (Ed. y Trad.). Obras completas de Sigmund Freud (vol.19, pp. 1-63). Buenos Aires: Amorrortu.

Filloux, J.C. (2008). Psicoanálisis y Pedagogía: Una consideración del inconsciente en el campo pedagógico. En M. Jiménez, y R. Páez (Comps). (2008) Deseo, saber y transferencia. Un acercamiento psicoanalítico a la educación (pp. 27-72) México: Siglo XXI.

Harari, R. (1985). Discurrir el psicoanálisis. Buenos Aires: Nueva Visión.8. Lacan, J. (1957/2008). Del complejo de Edipo. En J. Miller y E. Berenguer (Ed. y Trad.) El seminario de Jacques Lacan (vol. 4.pp.201-216). Argentina: Paidós.

Lacan, J. (1960/ 2009). Subversión del sujeto y dialéctica del deseo en el inconsciente freudiano. En J. Nasio y S. Tómas (Ed. Y Trad.)Escritos de Jacques Lacan (vol. 2.pp.755-788). México: Siglo XXI.

Pundik, J. (1999). ¡No quiero estudiar! De la caída del deseo al fracaso escolar y a la dificultad laboral. España: Filium.

Rabinovich, S. (1992). Modos lógicos del amor de transferencia. Buenos Aires: Manantial.

Rodríguez, M. A. (2010). Métodos de investigación: Diseño de proyectos y desarrollo de tesis en ciencias administrativas, organizacionales y sociales. México: Universidad Autónoma de Sinaloa.

Schlemenson, S. (2004). Subjetividad y lenguaje en la clínica psicopedagógica. Buenos Aires: Paidós.

Spinoza, B. (1670/2007). Ética.Tratado teológico-político. México: Porrúa.

Vasen, J. (2008). Las certezas perdidas: Padres y Maestros ante los desafíos del presente. Buenos Aires: Paidós.