Motivations and goals as psychosocial resources in college students
Main Article Content
Abstract
This research contains two stimuli about to study. The analysis was conducted by the natural modified semantic network technique. Meanings related to first stimuli “I study for being…” had to do with selftransformation resulting from motivation, values and goals. The second one “Studies are…” was associated with studies conception as an intrinsic and extrinsic motivation, as well as positive and negative evaluations. Knowing the meanings associated to these stimuli is the first attempt for understanding what is under students’ general ideas and in the future, to know beliefs associated to and their transformation in order to improve their academic performance.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors have the right to ownership or copyright and they give to "Uaricha Psychology Magazine" the right to publish for the first time the article, as well as disclose and distribute it on the technological available media and through repositories.
Uaricha Psychology Magazine, is a quarterly publication, published by the Psychology College of the "Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo", Street Francisco Villa No. 450, Col. Dr. Miguel Silva, Morelia, Michoacán, P. C. 58110. Phone (+52) 443 312 9909, ext. 149, www.revistauaricha.umich.mx, uaricha.publicaciones@umich.mx. Responsible publisher: Roberto Oropeza Tena. Reserve of exclusive use rights No. 04-2013-070413365500-203, e-ISSN: 2007-7343, Granted by the National Institute Copyright. Responsible of the last update of this number, Computer center of the Psychology College, Ing. Erick Vidar Alva Rangel.
How to Cite
References
Andréu‐Abela, J., García‐Nieto, A., y Pérez‐Corbacho, A. (2007). Evolución de la teoría fundamentada como técnica de análisis cualitativo. México: CIS.
Bauman,Z. (2005). Los retos de la educación en la modernidad líquida.Barcelona: Gedisa.
Beltrán, M., y Macías, F. J. (2010). El bachillerato de la universidad virtual del estado de Guanajuato. Revista mexicana de bachillerato a distancia, 3, 21‐31.
Caso, J., y Guzmán, L. (2010). Modelo explicativo del bajo rendimiento escolar un estudio con adolescentes mexicanos. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 3(2), 145‐159.
Chacón, A. y Peña, P. (2012). Cómo cambiar historias. México: FCE.
Correa, F. E. (2006). Factores psicosociales que influyen en el desempeño escolar de estudiantes de nivel medio superior.(Tesis de Doctorado inédita). Universidad Nacional Autónoma de México, México, D.F.
Correa, F.E. e Ito, E. (2007). Motivación y desempeño escolar en estudiantes de nivel medio superior: Diferencias encontradas por sexo. Revista de psicología social y personalidad,XXIII(1), 15‐35
De la Calle, L., y Rubio, L. (2010). Clasemediero. Pobre no más, desarrollado aún no. México:CIDAC.
Juárez‐Romero, J. (2000). Los estudios superiores en estudiantes mexicanos y franceses. En S. Rivera Aragón, R. Díaz Loving, R. Sánchez Aragón e I. Reyes Lagunes (Eds.), La psicología social en México,IX(pp. 175‐182). México: AMEPSO.
López‐Suárez, A. D. (2011). Factores que predicen el alcance de metas en ambientes académicos(Tesis de Doctorado inédita). Universidad Nacional Autónoma de México, México, DF.
Murillo, J. (2007). School effectiveness research in Latin America. En T. Townsend (Ed), International Handbook of School Effectiveness and Improvement. (pp. 75‐92). EUA. Springer.
Reyes Lagunes, I. (1993). Las redes semánticas naturales, su conceptualización y su utilización en construcción de instrumentos. Revista de Psicología Social y Personalidad, IX(1), 81‐97.
Uralde, J., Jiménez, A., y Léver, J. (2006). Factores asociados con el desempeño académico en el EXANI ‐I. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11(29), 547‐581.
Valdez‐Medina, J. L. (2004). Las redes semánticas naturales, usoy aplicaciones en psicología social.México: Universidad Autónoma del Estado de México