Motivations and goals as psychosocial resources in college students

Main Article Content

Fredi Everardo Correa Romero
Ana Delia López Suárez
Luis Felipe García y Barragán

Abstract

This research contains two stimuli about to study. The analysis was conducted by the natural modified semantic network technique. Meanings related to first stimuli “I study for being…” had to do with selftransformation resulting from motivation, values and goals. The second one “Studies are…” was associated with studies conception as an intrinsic and extrinsic motivation, as well as positive and negative evaluations. Knowing the meanings associated to these stimuli is the first attempt for understanding what is under students’ general ideas and in the future, to know beliefs associated to and their transformation in order to improve their academic performance.

Article Details

Section

Articles

How to Cite

Correa Romero, F. E., López Suárez, A. D., & García y Barragán, L. F. (2012). Motivations and goals as psychosocial resources in college students. Uaricha, 9(19), 59-68. http://revistauaricha.umich.mx/index.php/urp/article/view/289

References

Andréu‐Abela, J., García‐Nieto, A., y Pérez‐Corbacho, A. (2007). Evolución de la teoría fundamentada como técnica de análisis cualitativo. México: CIS.

Bauman,Z. (2005). Los retos de la educación en la modernidad líquida.Barcelona: Gedisa.

Beltrán, M., y Macías, F. J. (2010). El bachillerato de la universidad virtual del estado de Guanajuato. Revista mexicana de bachillerato a distancia, 3, 21‐31.

Caso, J., y Guzmán, L. (2010). Modelo explicativo del bajo rendimiento escolar un estudio con adolescentes mexicanos. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 3(2), 145‐159.

Chacón, A. y Peña, P. (2012). Cómo cambiar historias. México: FCE.

Correa, F. E. (2006). Factores psicosociales que influyen en el desempeño escolar de estudiantes de nivel medio superior.(Tesis de Doctorado inédita). Universidad Nacional Autónoma de México, México, D.F.

Correa, F.E. e Ito, E. (2007). Motivación y desempeño escolar en estudiantes de nivel medio superior: Diferencias encontradas por sexo. Revista de psicología social y personalidad,XXIII(1), 15‐35

De la Calle, L., y Rubio, L. (2010). Clasemediero. Pobre no más, desarrollado aún no. México:CIDAC.

Hernández, E. y González‐Montesinos, J. (2011). Modelo de ecuación estructural que evalúa las relaciones entre el estatus cultural y económico del estudiante y el logro educativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa,13(2), 188‐203. Recuperado de: http://redie.uabc.mx/vol13no2/contenido‐hernandezglezmontesinos.html

Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (INEGI). (2010). Características educativas de la población.Recuperado de http://www.inegi.org.mx/sistemas/sisept/Default.aspx?t=medu10&s=est&c=26365

Instituto Nacional para la Evaluación Educativa (INEE). (2010). La educación media en México: Informe 2010‐2011.Recuperado de http://www.sev.gob.mx/educacion‐media‐superior‐y‐superior/files/2012/07/La‐Educaci%C3%B3n‐Media‐Superior‐en‐M%C3%A9xico.pdf.

Juárez‐Romero, J. (2000). Los estudios superiores en estudiantes mexicanos y franceses. En S. Rivera Aragón, R. Díaz Loving, R. Sánchez Aragón e I. Reyes Lagunes (Eds.), La psicología social en México,IX(pp. 175‐182). México: AMEPSO.

López‐Suárez, A. D. (2011). Factores que predicen el alcance de metas en ambientes académicos(Tesis de Doctorado inédita). Universidad Nacional Autónoma de México, México, DF.

Murillo, J. (2007). School effectiveness research in Latin America. En T. Townsend (Ed), International Handbook of School Effectiveness and Improvement. (pp. 75‐92). EUA. Springer.

Reyes Lagunes, I. (1993). Las redes semánticas naturales, su conceptualización y su utilización en construcción de instrumentos. Revista de Psicología Social y Personalidad, IX(1), 81‐97.

Uralde, J., Jiménez, A., y Léver, J. (2006). Factores asociados con el desempeño académico en el EXANI ‐I. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11(29), 547‐581.

Valdez‐Medina, J. L. (2004). Las redes semánticas naturales, usoy aplicaciones en psicología social.México: Universidad Autónoma del Estado de México