Meeting, voices and evokes-actions. Knottings methodological for study link young, high school and community in times of uncertainty

Main Article Content

Rocío Elizabeth Salgado Escobar

Abstract

The article presents a theoretical and methodological logic construction of an interpretative reserch about the actual Young link, the high school and the rural community in the south region of the State of Mexico, from the voices, memory conjugation and the praxis of its agents, which I have called evokesactions. This link has been raised as a study problem in a social time that is characterize by a global dynamic, antagonistically is also marked by a fragility in the mechanisms of social integration and the violence that violates particularly the new generations in contexts such as rural communities. I must emphasize the methodological process based on the intercultural relations through the daily interaction and a meeting with young, teachers and community workers, the reflexivity and dialogue facilitated the reknowledge of forms of fractured link, but also emerging, of which I feature biographical conditions and symbolic codes, meanings and intergenerational relations, as well the size of memory. I put on the table a methodological experience to the social construction of the knowledge and several forms of an historical daily configuration of a
link that goes beyond the regulations and also the policy prescription, it is fortuitous, precarious, with bounds and fractures that demand the knowledge and the renewed constructions forms of relations, solidarity and social and educational co-responsibility.

Article Details

Section

Articles

How to Cite

Salgado Escobar, R. E. (2015). Meeting, voices and evokes-actions. Knottings methodological for study link young, high school and community in times of uncertainty. Uaricha, 12(27), 45-56. http://revistauaricha.umich.mx/index.php/urp/article/view/38

References

Ardoino, J. (1988). Lo multirreferencial en torno a los problemas de investigación.México: UAM-Xochimilco.

Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa.

Beck, U. (2000). La sociedad del riesgo global. Madrid: Siglo XXI.

Comenio, J. A. (1657/1991). Didáctica Magna. México: Porrúa.

De la Garza, E. (2002). La configuración como alternativa al concepto estándar de teoría. En G. V. Enrique de la Garza, Epistemología y sujetos: algunas contribuciones al debate. (pp. 17-38). México: UNAM-Plaza y Valdés.

Dubet, F. (2008). El declive y las mutaciones de la institución. En M. I. Franzé, ¿Es la escuela el problema? (pp. 217-238). Madrid: Trotta.

Fiori, Ernani. (1970). Aprender a decir su palabra. El método de alfabetización del profesor Paulo Freire (11-27). En P. Freire, Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.

Foucault, M. (1979/1999). Microfísica del poder. Madrid: La Piqueta.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.

Freire, P. (1973).¿Extensión o comunicación? México: Siglo XXI.

Freire, P. y Faundez, A. (1985). Por una pedagogía de la pregunta. Argentina: Siglo XXI.1

Ghiso, A. y Tabares, C. (2011). Reflexividad dialógica en el estudio de jóvenes y prácticas políticas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 9, 129-140.

Giddens, A. (2011). La constitución de la sociedad. Argentina: Amorrortu.

Giroux, H. (1995). La pedagogía de frontera en la era del posmodernismo. En A. De Alba. (comp.), Posmodernidad y educación. (pp. 69-102). México: UNAM-CESU-Porrúa.

Guber, R. (2004). El salvaje metropolitano. Argentina: Paidós.

IMJ. (2010). Encuesta Nacional de Juventud. Estado de México. México: IMJUVE.

INEA. (2010). Censo Rezago Histórico INEA. Rezago de la población de 15 años o más en educación básica. Recuperado de file:///G:/INdicadoresco/rezago%20historico.pdf.

INEGI. (2010). Censo de Población y Vivienda 2010. Recuperado el 7 de marzo de 2014, de http://www.inegi.org.mx/est/contenidos/Proyectos/ccpv/1

Mèlich, J. (1996). Antropología simbólica y acción educativa. México: Paidós.

Pacheco, L. (2013). La construcción de cohesión social en la ruralidad. En L. R. Pacheco, Jóvenes rurales (pp. 19-30). México: Universidad Autónoma de Nayarit-Juan Pablos Editor.

Rousseau, J. J. (1762/1970). Emilo o de la Educación. México: Porrúa.

Tedesco, J. C. (2012). Educación y justicia social en América Latina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica-Universidad Nacional de San Martín.

Touraine, A. (2005). Un nuevo paradigma para comprender el mundo de hoy. Barcelona: Paidós.

Zemelman, H. (1992). Horizontes de la Razón. Madrid: Anthropos