Theory of planned behavior to predict intention to continue studying: a study with adolescents living marginal zone
Main Article Content
Abstract
The objective of the research was to evaluate the intention of leaving high School among a group of students living in poverty polygon city of León, Guanajuato. The dropout of the school in Mexico is the highest in the
OCDE. Poverty is a structural factor driving dropout, but the dropout also depends on student motivation. Intention to continue studying is a factor that can provide the adolescent with a protective tool to their environment. To carry out evaluation scales forvariables of theory of planned behavior of Ajzen were created. This model has been used to study health behaviors, politics and education. We believe that measuring and relating these variables may explain the intention and behavior to continue in school. The results indicate that the instrument is reliable and valid. The sample means are high and positive, indicating optimal motivational conditions of teens surveyed. Regression analysis validates the model of planned behavior and predicts the behavior of continue studying. The findings and scope the study are discussed.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors have the right to ownership or copyright and they give to "Uaricha Psychology Magazine" the right to publish for the first time the article, as well as disclose and distribute it on the technological available media and through repositories.
Uaricha Psychology Magazine, is a quarterly publication, published by the Psychology College of the "Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo", Street Francisco Villa No. 450, Col. Dr. Miguel Silva, Morelia, Michoacán, P. C. 58110. Phone (+52) 443 312 9909, ext. 149, www.revistauaricha.umich.mx, uaricha.publicaciones@umich.mx. Responsible publisher: Roberto Oropeza Tena. Reserve of exclusive use rights No. 04-2013-070413365500-203, e-ISSN: 2007-7343, Granted by the National Institute Copyright. Responsible of the last update of this number, Computer center of the Psychology College, Ing. Erick Vidar Alva Rangel.
How to Cite
References
Ajzen, I. (2005). Attitudes, personality and behavior. New York: Open University Press.
Ajzen, I. (2012). The theory of planned behavior. In P.A.M. Van Lange, A.W. Kruglanski & E.T. Higgins (Eds.). The handbook of theories of social psychology (pp. 438-460). Los Angeles: SAGE
Ajzen, I., & Fishbein, M. (2005). The influence of attitudes on behavior. In D. Albarracín, B. T. Johnson, & M. P. Zanna (Eds.). The handbook of attitudes (pp. 173-221). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Carrillo-Bautista, A. (2013). Relación entre modelado, autoeficacia Y el aprendizaje de estudiantes de nivel medio superior. (Tesis de licenciatura inédita). Universidad de Guanajuato. León, Guanajuato.
Chacón, A. & Peña, P. (2012). Cómo cambiar historias. Lo que podemos hacer los individuos, las empresas y las organizaciones sin fines de lucro por la educación en México. México: FCE.
Corral-Verdugo, V. (1998). Un análisis crítico del concepto “actitudes” a partir de una propuesa de un enfoque naturalista. Revista mexicana de análisis de la conducta. 34(1), 1-16.
Correa, F. E. (2006). Factores psicosociales que influyen en el desempeño escolar de estudiantes de nivel medio superior. (Tesis de Doctorado inédita). Universidad Nacional Autónoma de México, México, D.F.
Correa, F.E., y García y Barragán, L. F. (2013). Actitudes, norma subjetiva y autoeficacia en la prevención de conductas de salud reproductiva de riesgo: desarrollo de un modelo de educación para la salud. En T. García-Campos, J. A., Barradas-Bribiesca, L. Chacón-Gutiérrez, F.E., Correa, L.F. García-Y-Barragán y A. D., López Suárez (Eds.). Emoción y Salud. (pp. 73-86). México: McGraw – Hill Education
De la Calle, L., y Rubio, L. (2010). Clasemediero, pobre no más, desarrollado aún no. México: CIDAC
García-Alcaraz, J. G. (2013). Pornografía, género y actitudes: una aproximación multimétodo. (Tesis de licenciatura inédita). Universidad de Guanajuato. León, Guanajuato.
García y Barragán, L. F. (2007). Formación de intención de voto. Una aproximación psicosocial. (Tesis de Doctorado inédita). Universidad Nacional Autónoma de México, México, D.F.
Gorsuch, R. L. (1983). Factor analysis (2nd. ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Guzmán, A. y Frausto, J. (2011). La Determinación de Polígonos de Pobreza. Análisis Metodológico. Nova Scientia, 4(7), 85-124.
Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A. y Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial de los ítems: una guía, revisada y actualizada. Anales de Psicología. 30(3), 1151-1169.
Reyes-Lagunes, I. (2001). Aportaciones de la medición de la personalidad en México.
En N. Calleja, & G. Gómez – Peresmitré (Eds.). Psicología Social: investigaciones y aplicaciones en México (pp. 100-120). México: FCE
Saldívar-Garduño, A. (2009). Factores que favorecen la prevención de enfermedades y el cuidado de la salud de las mujeres. (Tesis de Doctorado inédita). Universidad Nacional Autónoma de México, México, D.F.
Schunk, D. H. (2012). Teorías del aprendizaje. Una persectiva educativa. México: Pearson