Children's voices around the resilience: the life experiences of children living in a family home in Ecatepec, State of Mexico

Main Article Content

Liliana García Gómez
Gabriela Aldana González

Abstract

Narrative biographical research about life experiences in conditions of poverty and neglect of three children in-house residents of a temporary home in Ecatepec de Morelos, Estado de Mexico. Three categories analysis were structured: community living, social interaction and school experience. Results revealed some narratives from the participants about the importance of a sense of belonging and acceptance in community and school settings. Significant figures in resilience were identified who in this research turned out to be peers, teachers and other residents of the temporary home revealing that even in marginal conditions emotional ties are created which are reflected in positive interactions promoting resilient resources. Finally, as an important finding, it was found that children's narratives are a methodological resource which help to understand more in depht the subject of study giving it a framework in logic of everyday life.

Article Details

Section

Articles

How to Cite

García Gómez, L., & Aldana González, G. . (2011). Children’s voices around the resilience: the life experiences of children living in a family home in Ecatepec, State of Mexico. Uaricha, 8(17), 92-104. http://revistauaricha.umich.mx/index.php/urp/article/view/456

References

Acevedo, V. & M ondragón, H. ( 2005) . Resiliencia y esc uel a. Pensamiento Psicológico. 1 (005), 21 -35.

Amar, J.J (2003). Factores psic osocial es asociados con la resiliencia en niños colombi anos víctimas de violencia intrafamiliar. Inve stigación y Desarrollo, 11 (1) , 162 -19 7.

Barudy, J. & Dantagnan, M . (2005). Lo s bueno s tratos a la infancia. Parentalidad, apego y resiliencia. Barcelona: Gedisa.

Bolívar, A (2001). La inve stigación biográfica y narrativa en educación. Madrid: La Muralla.

Bolívar, Antonio; Domingo, Jesús & Fernández, M anuel (2008). La inve stigación biográfico-narrativa en educación. Guía para indagar en el campo. Granada: Forc e/Gr upo Editorial Universitario.

Brooks, R. & Goldstein, S. (2004) . El poder de la re siliencia. Cómo lograr el equilibrio, la seguridad y la fuer za interior necesario s para vivir en paz. México: P aidós.

Car dozo, G. & Alderete, A.M. ( 2009) . Adolesc entes en riesgo psicosoci al y resiliencia. Psicología desde el Caribe. 23, 148-18 2.

Cyr ulnik, B. (2002). Lo s patitos feos. La resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida. Barcelona: Gedisa. Cyr ulnik, B.( 2001) . La maravilla del dolor, Barcelona: Gr anica.

Duschatzk y, S. (1999) La esc uela como frontera. Reflexione s sobre la expe riencia escolar de jóvene s de sectore s populare s. B uenos Aires: Pai dós.

González, N. & Valdez, J.L. (2007) . Resiliencia en niños. Psicología Iberoamericana. 15 (2), 38-50.

González, N . & Val dez, J.L. (2010). Resiliencia en adolescentes mexicanos. Enseña nza e Inve stigación en Psicología. 1(13), 41-52 .

Grotberg, E. ( 2006) . La re siliencia en el mundo de hoy. Cómo superar las adver sidades. Barcelona: Gedisa.

Llobert, V. & Wegsman, S. (2004) . El enfoque de resiliencia en los proyectos sociales. Perspectivas y desafíos. Revista de Psicología. XIII (1), 143-152.

Marrone, M. (2001) . La teoría del apego, Madrid: Psi mática.

Melillo, A. ( 2005) . Re siliencia. Descubriendo las propias fortalezas. Buenos Air es: Paidós.

Roggof, B . (2009). Aprendices del pensamiento: M adrid: Paidós.

Theis, A. ( 2003): “La r esiliencia en la literatur a científica”. En Manciux, M. (Comp.) (2003): La resiliencia: resistir y rehacer se. B arcelona, Gedi sa.

Valdebenito, E. & Loizo, J. (2009). Resiliencia: una mirada c ualitativa. Fundamentos enHumanidades. 19 (1), 195- 205