An overview of language in transnational boys and girls

Main Article Content

María de Jesús Pasallo Zepeda
Ana María Méndez Puga

Abstract

In the past few years it has been looking at a change of the migratory pattern Mexico - United States; from an individual that happens to be an ongoing process and individual to be circular and family. This increase in families that come and go year-on-year refers us to speak of transnational migration. Of is going to and coming are constructed transnational spaces involved among other things by the language. Within this scenario, transnational children are being enrolled in two educational systems and under two different languages, acquiring in your time valuable tools. Under this scenario this context arises this article with the main objective to analyze the role that acquires the language of the transnational children, in the home and in the schools, in both Mexico and the United States. Research responds to a logic based on the qualitative phenomenological method. We interviewed 10 transnational boys and girls, 6 parents of transnational families and 10 teachers working with pupils transnational. The results show that the linguistic resources of transnational children are being virtually ignored, this waste represents a loss of valuable resources, because it could benefit students not as transnational transnational. The acquisition of two languages is a resource that should be taken especially in schools where the children are immersed transnational, however, these advantages seem to go unnoticed for both educational systems, as for the families of the bilingual children.

Article Details

Section

Articles

How to Cite

Pasallo Zepeda, M. de J. ., & Méndez Puga, A. M. . (2014). An overview of language in transnational boys and girls. Uaricha, 11(26), 83-96. http://revistauaricha.umich.mx/index.php/urp/article/view/56

References

Canela, A. y Moreno, M. (2009). Identidad nacional: Planteamiento y evaluación de un modelo estructural. Obets 3(1), 19-30. Recuperado de http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/11439/1/OBETS_03_03.pdf

Etxeberria, F y Elosegi, K. (2010). Nuevos retos en la escuela con Inmigrantes. Ikastaria,17(1), 67-89. Recuperado de http://www.euskomedia.org/PDFAnlt/ikas/17/17067089.pdf

Hamann, E. Zúñiga, V. &Sánchez, J. (2006). Pensando en Cynthia y su Hermana: Educational Implications of US/México Transnaciolism for Children. Journal of Latinos in Education, 5(1), 255-276. Recuperado de http://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1058&context=teachlearnfacpub

Jordán, J. A., Mínguez, R. y Ortega, P. (2002). Educación intercultural y sociedad plural. Teoría de la educación, 14(1), 93-11. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=649258

Lamy, B. (2013). Impactos socioculturales de la migración. México: Porrúa y Universidad de Guanajuato.

Martínez, D. T. (2008).Tan lejos y tan cerca: La Dinámica de los Grupos Familiares de Migrantes desde una Localidad Michoacana en Contexto Trasnacional. (Tesis inédita de doctorado). Centro de Investigación en Estudios Superiores en Antropología social, México.

Meece, J. (2000). Desarrollo del niño y del adolescente. Compendio para educadores.México: Secretaria de Educación Pública y McGraw-Hill Interamericana.

Mendoza, C. (2007). El espacio fronterizo en la articulación de espacios sociales transnacionales; reflexiones teóricas y apuntes empíricos. Papeles de Población, 53(1), 103-135. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=11205306

Moctezuma, M. (2011). La Transnacionalidad de los sujetos. Dimensiones metodologías y prácticas convergentes de los migrantes mexicanos en Estados Unidos. México: Universidad Autónoma de Zacatecas y Porrúa.

Onoda, M. y Rionda, L. M. (2007). El acceso a la educación básica entre los niños migrantes en Europa y América del Norte. La legislación internacional pertinente. Regional de Investigación Educativa, 4(1), 96-122. Recuperado de http://www.educacion.ugto.mx/Educatio/PDFs/educatio4/MasakoOnodayLuisMiguelRionda-Educacionbas.pdf

Pedone, C. (2006). Cambios familiares y educativos en los actuales contextos migratorios ecuatorianos: una perspectiva trasatlántica. Pensamiento e Investigación Social, 10(1), 154-171. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=53701010#

Sánchez, J. (2007). El retorno de menores migrantes a escuela de Nuevo León. Trayectorias escolares, identidades transnacionales, dinámicas de inclusión-exclusión y trabajo docente. (Tesis inédita de doctoral). Universidad Autónoma de Nuevo León, Monterrey.

Sánchez, J. y Zúñiga, V. (2010). Trayectorias de los alumnos transnacionales en México. Propuesta intercultural de atención educativa. Trayectorias, 12(1), 5-23. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=59826103

Sañudo, L. (2007).De la incorporación a la inclusión. Un estudio de la cultura educativa.México: Paidós.

Tuirán, R. (2000). Migración México-Estados Unidos, opciones de política. México: Consejo Nacional de Población y Secretaria de Relaciones Exteriores.

Vygotsky, L. (1999). Pensamiento y lenguaje. Cuba: Pueblo y Educación.

Zúñiga, V. (2001). Migraciones internacionales de México a Estados Unidos: Hacia la creación de políticas educativas binacionales. En Tuirán, R. (Ed.), Migración México-Estados Unidos. Opciones de políticas (pp.331-327).México: CONAPO, Secretaria de Gobernación y Secretaria de Relaciones Exteriores.

Zúñiga, V. and Hernández-León. (2005). New destinations: Mexican immigration in the United States. New York: Russell Sage Foundation