Validity of a board game to address fear in early adulthood by expert judges

Main Article Content

Anayely Morales Tovar
Norma Angélica Ortega Andrade
Jesús David Melo Alarcón
Gerardo Ochoa Meza

Abstract

Play as a psychotherapeutic resource can be used to resolve the most common fears in adults through emotional regulation strategies. The objective of this study is to determine the content validity of a board game by expert judges with respect to the openness, attention, labeling, expression and regulation of fear in adults exposed to situations that commonly generate such emotion. Descriptive study in which 12 expert judges participated, 10 were psychologists, 5 of them were women and 5 men and beside 2 graphic designers. A 27 questions questionnaire was developed that evaluated the relevance, pertinence, adequacy, coherence and usefulness of the game by the judges, based on five indicators: objective, design, content, instructions and number of players. The validity of the game was based on the CVC coefficient (Content Validity Coefficient), which quantifies the degree of agreement between judges regarding the validity of the games content, as well as by Kendall's W to measure the degree of agreement between the judges. Results: The results showed an interjudge CVC agreement (range 0.844 - 0.977), resulting in an improvement in the instructions, board, dice and game cards, in the same way Kendall W was calculated reporting metrics with a range (0.80 – 1.00). It is concluded that the game design is relevant, pertinent, adequate and useful, with sufficient content validity to address fear in early adulthood.

Article Details

Section

Articles

How to Cite

Morales Tovar, A., Ortega Andrade, N. A. ., Melo Alarcón, J. D., & Ochoa Meza, G. (2025). Validity of a board game to address fear in early adulthood by expert judges. Uaricha, 23, 1-17. https://doi.org/10.35830/32axms38

References

Baldera, A. V., Cruz, C., Zapata, N. & Salazar, J.M. (2022). La validación por juicio de expertos como estrategia para medir la confiabilidad de un instrumento. Tectzapic, 8(1), 1-18. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9593530

Bautista, P. R. (2021). Miedo y actitudes hacia la muerte en tiempo de pandemia por COVID-19. Estudio en el barrio San José Obrero del cantón Salcedo. Ecuador [Tesis de licenciatura]. Universidad Central del Ecuador. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/25410

De Souza, V., Carla, K., Penido, F., & Godoy, R.Ma. (2020). Validation of the Papo Reto game as a pedagogical device of adolescent in the context of sexuality. Revista Brasileira de Enfermagem, 74(suppl 4), 1-7. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2019-0052

Da Silva, C. Y., & Carvalho, P. A. (2022). Construcción y validación de la Escala de Miedo Generalizado para personas hispanohablantes. Revista Ecuatoriana de Psicología, 5(13), 153-165. https://doi.org/10.33996/repsi.v5i13.79

Duarte, B., Cristiane, K., Echecarría-Guanilo, Ma.E., De Cassía, V., & Marcellino De Melo, G. (2021). Validation of an educational game about first aid for schoolchildren. Revista Brasileira de Enfermagem, 74(06), 1-8. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-1107

Escobar-Pérez, J., & Cuervo-Martínez, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6, 27–36. https://www.researchgate.net/publication/302438451_Validez_de_contenido_y_juicio_de_expertos_Una_aproximacion_a_su_utilizacion

Facultad de Psicología. (2022). El miedo, una alarma mental para proteger la integridad. Gaceta UNAM. https://www.gaceta.unam.mx/el-miedo-una-alarmamental-para-proteger-la-integridad/

Flores, J. C., & Terán, M. M. (2022). Validez de contenido de juicio por expertos en instrumento para medir la influencia de factores psicosociales en el estrés organizacional en empresas del giro hotelero. Compendium: Cuadernos de Economía y Administración, 9(3), 219-231. https://doi.org/10.46677/compendium.v9i3.1130

González, N.I., López, S., González, Y., Águilar, P., Torres, M., & Alvarado, J. (2016). José Luis Valdez Medina. Contribuciones actuales a la psicología. PSICUMEX, 6(1), 4-9. https://doi.org/10.36793/psicumex.v6i1.254

Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion Regulation: Conceptual Foundations. En J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp.3–24). The Guilford Press. https://www.researchgate.net/publication/303248970_Emotion_Regulation_Conceptual_Founations

Herráez, P. (2019). Diseño de juegos de mesa para la alfabetización emocional [Tesis de licenciatura]. Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/40133/TFG-I-1437.pdf?sequence=1

Herrera, J. R., Calero, J. L., González, M. Á., Collazo, M. I., & Travieso, Y. (2022). El método de consulta a expertos en tres niveles de validación. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 21(1), 1-11. http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/4711.

Maldonado-Suárez, N., & Santoyo-Telles, F. (2024). Validez de contenido por juicio de expertos: Integración cuantitativa y cualitativa en la construcción de instrumentos de medición. Revista d’Innovació i Recerca en Educación, 17(2), 1-19. https://doi.org/10.1344/reire.46238

Marina, J. A. (2007). Anatomía del miedo. Un tratado sobre la valentía. Anagrama.

Martínez, M., Retana, B. E., & Sánchez-Aragón, R. (2009). Identificación de las Estrategias de Regulación Emocional del Miedo en Adultos de la Ciudad de México. Psicología Iberoamericana, 17(2), 49-59. https://doi.org/10.48102/pi.v17i2.269

Martin-Vivar, M. (2023). La emoción común del miedo y su comunicación en psicología. Comunicación y Hombre, 19, 185-193. https://doi.org/10.32466/eufvcyh.2023.19.774.185-193

Méndez, F. (2000). Miedos y temores en la infancia. Ayudar a los niños a superarlos. Pirámide.

Melo, J., Ortega, N., Morales A. y García, R. (2024). Viabilidad de un juego de mesa para abordar el miedo en la adultez temprana. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 1(2), 331-342. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2024.n2.v1.2766

Molina, J. A. (2020). Los juegos de mesa como herramientas de comunicación. [Tesis de grado, Universidad de San Carlos de Guatemala]. http://biblioteca.usac.edu.gt/tesis/16/16_1902.pdf

Munari, B. (1983). ¿Cómo nacen los objetos?. Gustavo Gili. https://drive.google.com/file/d/0B7QvEL1Xwwn8Vk80NWc4WENzTms/view?resourcekey=0-6AV8kLnVRaEyNrKoyRpTYQ

O´Connor, K. J., Schaefer, C. E., & Braverman, L. D. (2016). Manual de terapia de juego (2.a ed.). Manual Moderno.

Osuna, J.L. (2000). Guía para la evaluación de las políticas públicas. Instituto de desarrollo regional. Fundación Universitaria. http://hdl.handle.net/11441/56449

Retana, B. E. & Sánchez, R. (2016). Aprendiendo a regular el miedo: Evaluación de un taller para adultos. Enseñanza e Investigación en Psicología, 21(1), 21-38. https://www.redalyc.org/pdf/292/29248180003.pdf

Sánchez, R. (2021). El tema de validez de contenido en la educación y la propuesta de Hernández-Nieto. Latin-American Journal of Physics Education 15(3), 1-4. http://www.lajpe.org/index_sep21.html

Sociedad Mexicana de Psicología (2010). Código ético del psicólogo. Editorial Trillas, México.

Starks, K. (2014). Cognitive behavioral game design: A unified model for designing serious games. Frontiers in Psychology, 5(28), 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00028

Suárez, K. V. (2023). La importancia del miedo en nuestras vidas: para qué sirve y cómo gestionarlo. Revista Neuronum, 9(2), 9-12. https://eduneuro.com/revista/index.php/revistaneuronum/article/view/500/560

Valdez, J. L., López, I., Torres, O., Piña, M., González, N. I., & Maya, M. U. (2010). Los tipos de miedo prevalentes por generación y por sexo. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 13(4). 163-182. http://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/22588/21321