The use of the narrative lenguaje in education
Main Article Content
Abstract
In education, the narrative language is used for two purposes for narrative research design on the one hand, but on the other to narrate events, experiences that enrich the knowledge through the construction and generation of knowledge in the education field. Therefore an investigation called educational narratives, where the question was performed: What narrative writing students and teachers in the Michoacan education? 1) university students of psychology UMSNH; 2) teachers in basic education michoacana university levels, superior and middle: secondary, primary and preschool; 3) elementary school students. All of them constructed narratives for a semester at meetings had a day same as they were read and commented on others and enriched by their narrators. Finally each group classify as narrative elements considered. The latter constructed a typology where they compiled: narrated drawings, youth mininovelas, educational stories, educational stories, educational stories, learning experiences, educational charts, educational biographies with all its derivations: life stories, autobiographies, memoirs training, educational trajectories, speeches autobiographical, heterographies, educational anecdotes, educational blogs, educational events reconstruction, educational cartoons, ethnic education briefs, research reports from school, educational jokes, field trips, educational reports, educational chiasmus, educational testimonials,photo descriptions, educational riddles. Some of them are shown at the end of this writing small cuts. The interesting thing is that the emergence of narrative designs has allowed use of language in the first person. And a new paradigmatic notion to investigate.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors have the right to ownership or copyright and they give to "Uaricha Psychology Magazine" the right to publish for the first time the article, as well as disclose and distribute it on the technological available media and through repositories.
Uaricha Psychology Magazine, is a quarterly publication, published by the Psychology College of the "Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo", Street Francisco Villa No. 450, Col. Dr. Miguel Silva, Morelia, Michoacán, P. C. 58110. Phone (+52) 443 312 9909, ext. 149, www.revistauaricha.umich.mx, uaricha.publicaciones@umich.mx. Responsible publisher: Roberto Oropeza Tena. Reserve of exclusive use rights No. 04-2013-070413365500-203, e-ISSN: 2007-7343, Granted by the National Institute Copyright. Responsible of the last update of this number, Computer center of the Psychology College, Ing. Erick Vidar Alva Rangel.
How to Cite
References
Abascal, L. (1993). Hablar y escuchar. Barcelona: Octaedro.
Agra, M. (2000). El portafolio como herramienta de análisis de experiencias de formación Online y presenciales. Santiago de Compostela: Universidad de Santigo de Compostela.
Austín, A. (1982). Cómo hacer cosas con palabras. Barcelona: Paidós.
Bruner, J. (1991). The narrative construction of reality. Critical Inquiry, 1-21.
Bruner, J. (1995). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza.
Bruner, J. (2004). Realidad Mental y mundos posibles. Los actos de imaginación que dan sentido a la experiencia. . Barcelona: Gedisa
Carballo, M. (2003). Estrategias de comprensión lectora de textos narrativos. Morelia: UPN.
Changeux, J. (2001). La naturaleza y la norma: lo que nos hace pasar. México: Fondo de cultura económica.
Cinetto, L. (2007). El país de las palabras. Colombia: Arquetipo grupo editorial.
Conelly, F. (1995). Relatos de experiencia e investigación. Bacelona: Laertes.
Davies, B. (1999). Posicionamiento: la producción discursiva de la identidad. Sociológica, 5-12.
Geertz, C. (1994). Local Knowledge. Further Essay in interpretative Anthropology.España: Paidós Ibérica.
Gillig, J. (2000). El cuento en pedagogía y reeducación. México: Fondo de cultura económica.
Goffman, E. (2001). Posicionamiento: la producción discursiva de la identidad. Psicologías narrativas. . psicológica, 13-20.
Larrosa, J. (2000). Pedagogía profana. Estudios sobre lenguaje, subjetividad y formación. Buenos Aires: Novedades educativas.
Larrosa, J. (2003). Algunas notas sobre la experiencia y sus lenguajes. Barcelona: Universidad de Barcelona
Larrosa, J. (2006). Experiencia, eso que me pasa. Buenos Aires: FLACSO.
Larrosa, J. (2014). La experiencia de la lectura: Estudios sobre literatura y formación. España: Fondo de cultura económica.
Lavinda, S. (2001). Las narrativas escolares. México: UNAM.
Lavy, S. (2013). Estrategias para escribir. México: Literautas.21. Meza, J. (2009). Pedagogía narrativa. Aproximaciones a su epistemología, su método. Actualidades pedagógicas, 97-105.
Montaigné, M. (1965). De la experiencia. Buenos Aires: Altaya.
Montero, R. (2003). La loca de la casa.
R. Genereux y Mc Keough, A. (2007). Developing narrative interpretarion: Structural and content analyuses. Calgary: Universidad de Calgary.
R.Hernández. (2006). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.
Ricoeur, P. (2003). Tiempo y narración. Buenos Aires: Siglo XXI.
Ruíz, L. (2010). Sistematización de experiencias en Educación Popular. Medelín: Contextos actuales de educación popular.
Serrano, J. (1996). La psicología cultural como psicología crítico-interpretativa. En psicologías y discursos de poder. Madrid: Aprendizaje.
Soriano, M. (2005). Habilidades narrativas con niños con transtorno por déficit de atención con hiperactividad. Rioja: Unirioja.
Suárez, D. (2010). Documentación narrativa de experiencias pedagógicas. Buenos Aires: Graó.
Vattimo, G. (2000). Más allá de la interpretación. El significado de la hermenéutica para la filosofía. Roma-Bari: Laterza.
Vázquez, F. (2009). Los disfraces del narrador. Actualidades pedagógicas, 86-96.Recibido: 14 de abril de 2014